کدام یک از محصولات آرایشی تقلبی ست؟

به گفته رئیس کمیسیون انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، امروز برندهای خارجی و محصولات تقلبی با تبلیغ در شبکه های ماهواره ای خود را به جامعه شناسانده اند و بازار را در اختیار دارند.

کدام یک از محصولات آرایشی تقلبی ست؟

به گزارش خبرآنلاین، رئیس کمیسیون انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی گفت: بزرگ ترین مشکل حوزه آرایشی، عدم امکان تبلیغ محصولات آرایشی است. نبود تبلیغاتی بیلبوردی و تلویزیونی سبب شده تا بازار به دست محصولات قاچاق بیفتد.

برخلاف وضعیت خوب بازار شوینده‌ها در داخل کشور و رقابت با برندهای خارجی، محصولات آرایشی و بهداشتی وضعیت خوبی به خصوص در حوزه صادرات ندارند. بزرگ ترین چالش در عرصه صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی به گفته محمدعلی گرجی رئیس کمیسیون انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی قاچاق است. او با ذکر لوازمی آرایشی که بیشترین برند قاچاق را دارد گفت: در این زمینه برند به شدت مهم است و تولیدات ایرانی خریدار زیادی ندارد و کشورها رغبت نشان نمی دهند که محصول آرایشی تولید ایران را وارد کنند. شرایط سیاسی و تصویری که از ایران در ذهن مشتریان خارجی ساخته شده است، علت اصلی این امر است.

او می افزاید: بزرگ ترین مشکل حوزه آرایشی، عدم امکان تبلیغ محصولات آرایشی است. نبود تبلیغاتی بیلبوردی و تلویزیونی سبب شده تا بازار به دست محصولات قاچاق بیفتد. محمدعلی گرجی، رئیس کمیسیون انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به صورت تفصیلی در این رابطه با «اکونگار» گفت‌وگو کرده است که در ادامه می خوانید.
صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری شوینده‌ها

*اقبال شرکت‌های خارجی در حوزه شوینده‌ها به بازار ایران به چه علت است؟

صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، سه حوزه کاملا متفاوت است که هر کدام چالش های خاص خود را دارد. شرایط بازار و تولید این سه عرصه نیز تفاوت های قابل توجهی دارد. برای نمونه در حوزه شوینده ها، انواع مایع دستشویی، صابون و پودرهای شوینده به صورت روزانه مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرند و همواره مخاطبان بی شماری دارند. این قسمت صنعت به صورت کامل از داخل کشور تامین می شود و همواره بیش از نیاز کشور تولید شوینده را شاهد هستیم. بر همین اساس صادرات به افغانستان، عراق و کشورهای حوزه اوراسیا انجام می شود. میزان صادرات شوینده ها به خارج از کشور نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار است. این محصولات از نظر کیفی سطح بالایی دارند و به همین علت امروز رقابت خوبی میان شرکت های خارجی تولیدکننده مواد شوینده در داخل ایران و برندهای داخلی ایجاد شده است. به علت بازار خوبی که در این عرصه در داخل ایران وجود دارد، شرکت هایی همچون هنکل و یونیلور با برندهای مطرح و با همان کیفیت جهانی در حال ساخت محصولات خود در داخل ایران هستند. این بازار رقابتی در نهایت به نفع مصرف کننده است زیرا می تواند بهترین کیفیت را با کم ترین قیمت ها در اختیار داشته باشد و به همین علت بازار محصولات شوینده می تواند الگویی موفق برای سایر عرصه ها باشد.
۳۰ درصد شوینده‌ها قاچاق هستند

*قاچاق در عرصه محصولات بهداشتی چه میزان است؟

در صنعت محصولات بهداشتی شرایط متفاوت است. این عرصه محصولات متعددی برای مراقبت از مو، پوست و بدن، کرم های مراقبتی، ضد آفتاب، مرطوب کننده و شامپوهای تخصصی دارد. علاوه بر این عطر و خوشبو کننده ها نیز در این سبد قرار می گیرند که ۷۰ درصد نیاز داخل در این عرصه توسط مجموعه های داخلی تولید می شود. شرکت های تولیدی محصولات بهداشتی توان ساخت این محصولات به میزان بیش از نیاز کشور را دارند اما باقی مانده نیاز بازار توسط محصولات قاچاق به علت تنوعی که دارند، تامین می شود. باید توجه داشت که این محصولات قاچاق عمدتا تقلبی یا غیراصل هستند.
۸۵ درصد لوازم آرایشی قاچاق است

*چند درصد بازار آرایشی در اختیار محصولات داخلی است؟

در حوزه آرایشی نیز شرایط متفاوت است و بیشتر با محصولاتی نظیر رژ لب جامد، مایع، سایه چشم، پنکک، کرم پودر و محصولاتی از این قبیل مواجه هستیم که امروز ۸۵ درصد نیاز کشور در این زمینه در اختیار محصولات قاچاق و تقلبی است. قاچاق این محصولات برای واردکنندگان غیرمجاز به صرفه است و معمولا نیز از آن ها استقبال می شود. محدودیت تبلیغ و وجود برندهای خارجی سبب شده تا تولیدکننده ایرانی به سمت ساخت محصولات آرایشی نرود. تولید کننده امروز تمایلی به ساخت محصولات آرایشی در داخل کشور ندارد زیرا حجم قاچاق به قدری در این عرصه زیاد است که مجال تولید نمی دهد.

*ارز مورد نیاز صنعت شوینده و بهداشتی به موقع تامین می شود؟

واردات قانونی مواد اولیه و سایر کالاهای مربوطه در این عرصه با ارز نیمایی انجام می شود. این ارز پس از ثبت سفارش توسط صمت و از طریق بانک مرکزی تخصیص می یابد که قیمت این دلار حدود ۴۲ هزار تومان است. تخصیص این ارز با فاصله بسیار زیاد و زمان بندی طولانی و با محدودیت های زیاد انجام می شود. این محدودیت ها مشکل ساز می شود زیرا گزینه دیگری جز تخصیص ارز قانونی از سوی بانک مرکزی نداریم و عملا بخاطر دیر شدن تخصیص ارز، مواد اولیه به موقع وارد کشور نمی شود و حتی مواد اولیه خریداری شده به صورت اعتباری نیز در گمرک باقی می ماند تا تخصیص ارز نهایی شود. این اتفاق سبب می شود تا کمبود مواد اولیه در بازار مشهود و کسری محصول رقم بخورد.

جزئیات عرضه مواد اولیه آرایشی و بهداشتی در بورس

*بورس کالا می تواند کمک کننده صنعت آرایشی و بهداشتی باشد؟

در حال حاضر محصولات شوینده و آرایشی و بهداشتی در بورس کالا عرضه نمی شوند و صرفا برخی شرکت ها، مواد اولیه را از بورس کالا تامین می کنند مانند مواد اولیه پلی اتیلن. سهمیه ها در این عرصه محدود است و به دلیل این که اکثر شرکت هایی که در حوزه بهداشتی و آرایشی مشغول هستند، بسته بندی را انجام نمی دهند، سهمیه دریافت مواد اولیه پتروشیمی را ندارند و مجبور هستند که نیاز خود را از واسطه های بازار تامین کنند. این سبب می شود تا هزینه ای اضافی به قسمت تولید تحمیل شود.

*چالش های پیش روی صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی چیست؟

در حوزه بهداشتی و آرایشی وضعیت صادرات خوب نیست. بزرگ ترین چالش در عرصه صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی، ایرانی بودن محصولات است. در این زمینه برند به شدت مهم است و به خاطر این که این محصولات تولید ایران است، کشورها رغبت نشان نمی دهند که محصول آرایشی تولید ایران را وارد کنند. شرایط سیاسی و تصویری که از ایران در ذهن مشتریان خارجی ساخته شده است، علت اصلی این امر است. برای عبور از این چالش باید سرمایه گذاری زیادی روی برندینگ محصولات ایرانی صورت گیرد تا این تصویر اشتباه از ذهن مشتریان پاک شود. بزرگ ترین مشکل ما عدم امکان تبلیغ محصولات آرایشی است. اگر این امکان توسط مسئولین مربوطه مهیا شود تا بتوان برندهای داخلی برای مثال در حوزه رژ لب را تبلیغ کرد، مشتریان به این سمت سوق پیدا می کنند. نبود تبلیغاتی بیلبوردی و تلویزیونی سبب شده تا بازار به دست محصولات قاچاق بیفتد. پیشرفت صنعت محصولات آرایشی بی شک در گرو تبلیغات است و باید موانع در این عرصه برطرف شود. امروز برندهای خارجی و محصولات تقلبی با تبلیغ در شبکه های ماهواره ای خود را به جامعه شناسانده اند و بازار را در اختیار دارند.

نظر دهید